Ostatnia
część cyklu „Historia Image Comics” poświęcona będzie polskiemu rynkowi
wydawniczemu. Być może niektóre informacje z dzisiejszej odsłony Was zdziwią,
ponieważ w naszym kraju ukazało się kilka komiksów, których pochodzenia nie
jesteście świadomi. Szkoda tylko, że przerażająca większość tytułów, które
wspomniane zostaną w tym artykule, nigdy nie została dokończona. Ale o tym
później. Najpierw przenieśmy się do 1996 roku.
Właśnie wtedy miała odbyć się premiera komiksu wydawnictwa Image w Polsce. Jeśli przeszukacie swoje stare TM-Semici, znajdziecie nawet zapowiedź wydania „Spawna” w drugim „Wydaniu Specjalnym” w tamtym roku. Ostatecznie tak się nie stało, ponieważ w głowach szefów wydawnictwa pojawiła się myśl, by przemianować tytuł ten na regularną serię. Jak stwierdził Marcin Rustecki w wywiadzie dla tego bloga: „Nie można było nie dać szansy komiksowi, który bił rekordy sprzedaży na wielu rynkach, ale przecież i u nas McFarlane zdobył serca fanów po jego sukcesie w „Spider-Manie”. Skoro szansa się nadarzyła trzeba było po nią sięgnąć”. Ostatecznie Al Simmons zadebiutował, a wraz z nim Image Comics, na polskim rynku w lutym 1997 roku. Kosztujący niecałe 5zł komiks wyróżniał się spośród oferty TM-Semica nie tylko pod względem zaprezentowania czytelnikom zupełnie nowego bohatera z nieznanego wydawnictwa, ale także dzięki znacznie lepszej jakości wydania pozycji. Usztywniona okładka, nienajgorszy papier – wówczas robiło to niemałe wrażenie. Tytuł przyjął się na naszym rynku, ponieważ jako jeden z trzech przetrwał rok 1998, w którym padły takie marki jak „Spider-Man” czy „Batman & Superman”.
„Spawn”
przyciągnął także nad Wisłę kolejną pozycję ze świata Image. Tym tytułem było
oczywiście „WildC.A.T.S.” Jima Lee, które zameldowało się na kioskowych
regałach w sierpniu 1997 roku. Miesiąc ten był dość wstrząsający dla
czytelników TM-Semica, ponieważ dokładnie wtedy ukazał się ostatni numer
„X-Men” i Koty miały być następcami mutantów. Niestety, tak się nie stało.
Seria została bardzo chłodno przyjęta przez odbiorców i ostatecznie, w czerwcu
1998 roku, została zamknięta.
Rok 1999
rozpoczął się od niemałego wstrząsu, ponieważ oferta TM-Semic została okrojona
do pięciu tytułów. Obok „Spawna” ukazywały się jeszcze „Top Komiks”,
„Mega Komiks”, „Top Manga” i „Wydanie Specjalne”. Ten ostatni przez jakiś czas
zmienił się w pisemko poświęcone futbolowi, lecz na początku 2000 roku na łamy
tego cyklu powróciły komiksy. Konkretnie było to obrazkowe wcielenie Lary
Croft. TM-Semic liczył na duży zysk, ponieważ w tym czasie „Tomb Raider”
zarabiał ogromne pieniądze dla studia Top Cow. Jako że kolejne numery zaczęły
pojawiać się mniej więcej co 2-3 miesiące, wydawać mogłoby się, że wydawnictwo
trafiło w gusta czytelników. Kolejny rok przyniósł kolejne zmiany w ofercie
Image w Polsce. Mniej więcej w tym samym czasie do kiosków trafiły „Witchblade/Aliens/Darkness/Predator:
Mindhunter”, które co prawda jest komiksem wspólnie wydanym przez Dark Horse i
Top Cow, lecz jednak postanowiłem włączyć go do tego zestawienia, a także
dwudziesty czwarty numer „Spawna”. Tuż przed dojściem do oryginalnego i
jubileuszowego, pięćdziesiątego numeru serii, bohater stworzony przez Todda
McFarlane’a wypadł z oferty upadającego TM-Semica.
W 2000 roku pojawił się fikołek od Egmontu, a więc pierwszy tom "Epoki Brązu" Erica Shanowera. Niestety, rzecz musiała nie spodobać się czytelnikom, ponieważ nie była kontynuowana.
W 2000 roku pojawił się fikołek od Egmontu, a więc pierwszy tom "Epoki Brązu" Erica Shanowera. Niestety, rzecz musiała nie spodobać się czytelnikom, ponieważ nie była kontynuowana.
2002 rok
był chyba najlepszym w historii polskich fanów Image Comics. Na rynku pojawia
się nowy gracz – wydawnictwo Mandragora, które przez całą swoją działalność
dość mocno stawia na tytuły z oferty studia Top Cow. Ale nie tylko, lecz o tym
później. marzec tego roku przyniósł czytelnikom komediowego „Egona”, a
później co miesiąc kolejne komiksy pochodzące ze studia Marca Silvestriego. W
kwietniu było to „No Honor” (PL: „Bez Honoru”), w maju – „Universe”,
a w czerwcu „Midnight Nation” (PL: „Plemię Cienia”) J. Michaela Straczynskiego.
Ostatnie dwa tytuły zostały jeszcze w tym samym roku dokończone. Po wakacyjnej
przerwie w księgarniach pojawia się pierwszy z trzech tomów „Fathom”, a już
ledwo dyszący TM-Semic, już pod nazwą Fun Media, wypuszcza „Witchblade/Aliens/Darkness/Predator:
Overkill”. Łącznie było jedenaście komiksów, lecz trzeba zauważyć, że po
raz pierwszy pojawia się problem w ofercie Mandragory, która zawiesza
publikowanie przygód Aspen Matthews i niestety już do nich nie wraca.
Znów
przenosimy się rok do przodu. W 2003 roku swoje ostatnie tchnienie wydaje Fun
Media, tuż przed swoim zgonem kończąc publikowanie „Tomb Raider” na
łamach cyklu „Wydanie Specjalne”. Niespodziewanie jednak, po komiks z
wydawnictwa Image sięga po raz pierwszy Egmont, wydając w okresie maj-wrzesień
pięć części serii „Tellos” w ramach skierowanego dla młodszego
czytelnika cyklu „Czarnoksiężnik”. Tytuł ten zajmuje 5/7 całości ten
inicjatywy, która ogranicza się później do opublikowania jednej, dwuczęściowej
pozycji. Sierpień 2003 przynosi debiut serii „The Darkness” od
Mandragory, która wydaje się być sukcesem, ponieważ z czasem wydawnictwo
decyduje się na kontynuację tytułu, pod nieco inną formą.
I tym samym
pojawiamy się w roku 2004. Tu znów dominuje Mandragora, która już w marcu
wypuszcza kontynuację losów Jackiego Estacado, a także kolejną pozycję J.
Michaela Straczynskiego, czyli osławione „Rising Stars”. W czerwcu w
kioskach pojawia się inicjatywa wydawnictwa Axel Springer pod tytułem „Dobry
Komiks”. Nad nazwą tą można polemizować, ponieważ moim zdaniem połowa oferty
tego wydawnictwa była raczej kiepska. I właśnie do tego grona zaliczyć trzeba „Soul
Sagę” – kolejny tytuł ze studia Top Cow, który doczekał się publikacji w
Polsce. No ale ten przynajmniej udało się wydać w całości, co nie można
powiedzieć o wszystkim. Wspomniane już „Rising Stars” Mandragora
zawiesza na czwartym zeszycie we wrześniu 2004 roku, a więc w miesiącu, w
którym pojawia się także pierwszy numer „Sam & Twitch” Briana
Bendisa. Miesiąc później Egmont wydaje swój ostatni jak dotąd komiks od Image,
którym było „The Pro” Gartha Ennisa (recenzja do znalezienia na blogu).
Natomiast ostatni miesiąc roku przynosi dość niespodziewaną kontynuację „Spawna”
od Mandragory, która zaczyna publikacje od miejsca, w którym przerwał TM-Semic.
2005 rok
przyniósł pierwsze symptomy tego, że Mandragora ma problemy. Luty tego roku
przynosi przedwczesną kasacje „The Darkness”, a po zakończeniu pierwszej
historii okazuje się, że wydawnictwo nie jest zadowolone z wyników sprzedaży
przygód Sama oraz Twitcha i rezygnuje z publikacji kolejnych historii. W
ofercie Mandragory z komiksów od Image aż do listopada pozostaje jedynie „Spawn”.
Wtedy też pojawia się kolejna pozycja, którą było „Battle Chasers” Joe
Madureiry. Była to totalna kaszanka pod względem fabularnym i kompletny brak
poszanowania do zasad anatomii w warstwie graficznej. Lecz nie to okazało się
najważniejszą premierą tego roku. Po serie z Image Comics sięga kolejny nowy
gracz na rynku – Taurus. I tak oto w październiku 2005 do naszego kraju trafia
„The Walking Dead” (PL: „Żywe Trupy”).
Rok później
historia o zombie pojawia się jeszcze w księgarniach dwukrotnie. Lecz 2006
przynosi także pierwsze zwiastuny możliwego zejścia Mandragory. Następuje to ostatecznie jesienią roku kolejnego, a wydawnictwo w marcu 2006 wydaje "Spawn/Batman" ze scenariuszem Franka Millera, pół roku później kończy „Battle Chasers” na
dziewiątym zeszycie i w pewien sposób udaje mu się zaprezentować czytelnikom w
miarę zamkniętą historię. Tego szczęścia nie miał regularny miesięcznik „Spawn”, którego
ostatnia odsłona ukazuje się w listopadzie, nosi numer 43 i urywa historię w
połowie. Od tego czasu regularnie ukazujące się 2-3 razy do roku „The
Walking Dead” jest jedynym komiksem z wydawnictwa Image w Polsce.
Sytuacja ta
trwa aż do 2011 roku, gdy Mucha Comics prezentuje czytelnikom „Fell”
(PL: „Detektyw Fell: Zdziczałe Miasto) Warrena Ellisa. Niestety, ta jedna
jaskółka wiosny nie uczyniła i Image Comics znów reprezentuje tylko seria
autorstwa Roberta Kirkmana. Przyznać jednak trzeba, że Taurus konsekwentnie
gonił oryginał i obecnie doszliśmy do sytuacji, że wydawnictwo to publikuje
kolejne tomy jedynie dwa miesiące po premierze w USA.
Czy 2014
rok może być przełomowy dla Image Comics w Polsce? Być może zbytnio ponosi mnie
optymizm, ale... TAK! Egmont w swoich odpowiedziach na pytania czytelników
przyznaje, że jest zainteresowane wydaniem „Sex” Joe Casey’a i Piotra
Kowalskiego, na pewno pojawią się kolejne dwa tomy „The Walking Dead” (już
19 i 20) z Taurusa, a dosłownie kilkanaście godzin temu Mucha Comics przyznało się
na swoim profilu na Facebooku, że w tym roku na pewno w ich ofercie znajdzie się
coś od Image. Wydaje się, że Wydawnictwo Komiksowe oraz Timof Comics są dobrymi
miejscami na opublikowanie czegoś z oferty trzeciej siły na rynku USA i kto
wie, być może zdanie te kiedyś okaże się prorocze.
"2006 przynosi także nadejście nieuniknionego, a więc śmierć Mandragory."
OdpowiedzUsuńWspomniany rok był jednym z najlepszych w przebiegu Mandry. Wydawnictwo padło dopiero jesienią 2007 r. choć ostatnie dwa komiksy z logiem tej firmy opublikowano na początku roku kolejnego.
Dziękuję za wskazanie błędu, już go poprawiłem. Swoją drogą jestem strasznie ciekaw jak to się stało, że wydawnictwo padło ledwie rok po jednym z najlepszych w swojej historii?
UsuńDrobiazg :) Mandra upadła z kilku powodów - m.in. ze względu na nieudaną inwestycję w serie "Strażnicy Orlego Pióra" o której dotowanie starano się w MEN, a której wydawnictwu odmówiono. Od półtora roku czekam na odpowiedzi od szefa Mandragory. Może gdy się w końcu doczekam będę mógł powiedzieć w tym temacie więcej.
UsuńAcga, nie wiem czy nie przegapiłem w tekście, ale w marcu 2006 r. Mandra wydała również "Spawn/Batman" do scenariusza Franka Millera.
Faktycznie, zapomniałem o tym szajsie. Ale już dodałem informację
UsuńSzajs to był niewątpliwie :) Równoległe spotkanie Sprawna z Batmanem pióra m.in. Alana Granta wypadło jednak nieco (choć niewiele) lepiej.
UsuńMasz drobny błąd: "Mindhuntera" wydało Top Cow i Dark Horse.
OdpowiedzUsuń"Saga" i "Fatale" to dobre materiały do przeniesienia na polski rynek. Za "Fatale" mógłby się wziąć Egmont puszczając to w ładnym wydaniu.
Oczywiście że tak, kolejny błąd poprawiony. Dzięki! Ja z kolei nie potrafię się zgodzić z Twoją opinią. Saga ma mieć wg zapowiedzi Vaughana około 7-8 wydań zbiorczych, a Fatale chyba z 5. Patrząc na to jak Egmont czy Mucha "pchają się" do wydawania dłuższych serii, nie widzę by poszły w Image. Egmont ostatnio stawia tylko na pewniaki pokroju Nowe DC Comics czy Strażników, a Mucha od czasu New Avengers nie wydała nic, co miałoby więcej niż dwie odsłony.
UsuńWedług mnie "Fatale" pasuje do polityki Egmontu i może przemówić do fanów mroczniejszego/poważniejszego klimatu serwowanego w komiksach tego wydawnictwa. Pierwszy tom wciąga od razu, seria mimo sukcesów na rynku zostaje zakończona na 25 zeszycie, więc nie będzie się ciągnąć nie wiadomo ile. Poza tym same okładki są tak świetne, że mówią "kup mnie". :-D
UsuńTaurus swego czasu pięknie się wstrzelił z "The Walking Dead", a ta seria to niekończący się tasiemiec, więc Mucha może zaryzykować z robiącą duży szum "Sagą", która miała 7 nominacji do Harvey Awards i wygrała 3 Eisner Awards w 2013. Seria jest zupełnie w innym klimacie niż "The New Avengers" i zróżnicowanie oferty przyda się wydawnictwu.
Pewnie się mylę, ale problem z Image jest chyba taki, że ani to są komiksy superbohaterskie, ani specjalnie mainstreamowe, ani też szczególnie artystowskie. A raczej, te komiksy są tym wszystkim na raz. Trudno więc to "stargetować". Zabrzmi to może absurdalnie, ale Image nie ma konkretnych czytelników, jakiejś grupy docelowej - a więc wydawanie takich komiksów nad Wisłą to trochę strzelanie na oślep. W Polsce jest wola żeby Image wydawać, tylko nie za bardzo wiadomo dla kogo ;) Dlaczego Egmont bierze "Sex" pod uwagę? To przecież jasne, bo jest grupa czytelników która to kupi z konkretnego powodu (Kowalski). I nie ważne że komiks jest ogólnie średniakiem, co z tego, skoro i tak się sprzeda i w Egmoncie o tym wiedzą. Dla nich to jest konkretny produkt. Jedynym wydawnictwem które mogłoby tutaj namieszać jest Wydawnictwo Komiksowe. Ewentualnie Taurus, ale też nie wiem, czy oni są skłonni wydawać coś poza "Trupami". Z drugiej strony oni też z komiksem Kirkmana skakali na głęboką wodę, jak widać ostatecznie się opłaciło.
OdpowiedzUsuńTeraz znalazłem w swojej kolekcji 4 zeszyty "Ninja Boya" wydanego przez Fun Media. Co prawda DC, ale nadal Wildstorm.
OdpowiedzUsuńArrowsmith, Zero Girl, The Authority i Planetary to też "co prawda DC, ale nadal Wildstorm". Dla mnie pozycje studia Ws wydane po 1999 to już DC a nie Image
Usuń