Przy okazji recenzowania poprzedniego tomu tego cyklu,
praktycznie non stop narzekałem i tekst skończyłem stwierdzeniem, że wcale nie
jestem przekonany co do tego, czy sięgnę po trzecią odsłonę cyklu. Zeszyty
składające się na ”Commercial Suicide” zbierały jednak jakby lepsze
oceny od poprzedników, a dodatkowo mam już to do siebie, że gdy paru lubianych przeze mnie recenzentów coś poleca, to w miarę możliwości staram się to sprawdzić. I
właśnie o tym tomie pisał bardzo pozytywnie. Dałem się przekonać, kupiłem i
czas najwyższy ocenić produkt finalny. Uwaga na delikatne spoilery!
Po wydarzeniach z końcówki drugiego tomu oraz zgodnie z
zapowiedziami samego Gillena, trzeci tom ”The Wicked + The Divine” nie
skupia się na postaci Laury. Dla mnie osobiście nie mogło być lepszej
wiadomości, ponieważ właśnie na tę postać, swoją drogą będącą główną bohaterką tego
cyklu, narzekałem właściwie najwięcej. Z drugiej zaś strony chwaliłem
scenarzystę za momenty, w których znacznie bardziej skupiał się na prowadzonych
przez siebie bogach, a ”Komercyjne samobójstwo” skupia się tylko i wyłącznie
na nich. To nie mogło się nie udać i z radością mogę napisać, że recenzowany
właśnie tom serii jest w mojej ocenie zdecydowanie najlepszym w jej
dotychczasowej, krótkiej dość historii.
Trzeci tom ”The Wicked + The Divine” składa się z
sześciu rozdziałów, z których każdy skupia się najmocniej na innym członku
panteonu. Jednocześnie poszczególne wątki przeplatają się, dzięki czemu ”Komercyjne samobójstwo” tak naprawdę tworzą jedną, zwartą historię. tym razem nie mogę
napisać, by Kieron Gillen zawiódł moje oczekiwania. Tak jak chwaliłem go już
wcześniej za momenty, bardziej poświęcone bogom, tak teraz jego wysiłki mogę
określić tylko jednym słowem: zachwyt. To właśnie czułem czytając każdy kolejny
rozdział. Scenarzysta nie tylko w bardzo dobry sposób przedstawił charaktery
pisanych przez siebie postaci, ale większość z nich przedstawił w nieco
odmiennym świetle, zupełnie zmieniając moje postrzeganie części z nich,
najmocniej chyba Wodena. To właśnie tutaj mocno jak nigdy wcześniej widać jak
bardzo kiepsko prowadzoną i zarazem nudną postacią była Laura. Jej niemal
całkowity brak nie tylko tu nie przeszkadza, ale w zasadzie stanowi ogromną
zaletę ”Komercyjne samobójstwo”, ponieważ w tak doskonale przedstawionym towarzystwie,
jej nudne rozterki w zasadzie nie miałyby racji bytu.
Być może efekt nie byłby tak okazały, gdyby Gillen nie bawił
się przy tym formą. Każdy z zeszytów nie tylko narysowany przez innych artystów
(o czym wspomnę nieco później), ale także scenariusze do poszczególnych
rozdziałów znacznie się od siebie różnią. I tak przykładowo pierwszy z nich
przedstawia historię Baala z perspektywy śledzących go dziennikarzy-amatorów,
drugi to lektura listu pożegnalnego samobójcy, zaś kolejny – ten zdecydowanie
najbardziej oryginalny – to w większości strony ze wcześniejszych odsłon serii
z inną narracją, jednocześnie kompletnie zmieniającą to, co dotychczas
sądziliśmy o postaci, której dotyczą. Coś takie z pewnością nie byłby w stanie
zrealizować każdy zespół twórców i raz jeszcze dostajemy mocny argument
przemawiający za tym, że Gillen i McKelvie znakomicie czują się współpracując
ze sobą. Wspominam teraz tylko o trzech rozdziałach, ale zapewniam – każdy
kolejny jest w pewien sposób odmienny od poprzednich i ta różnorodność również
bardzo mocno przykuwa do lektury.
Jak już wspomniałem wcześniej, każdy kolejny rozdział
omawianego właśnie tomu rysował inny rysownik. Wcześniej zapowiadano, że Jamie
McKelvie nie będzie jednym z nich, ale ostatecznie zilustrował on zeszyt
poświęcony Wodenowi. Pytanie tylko, czy można to tak nazwać, wykorzystano tu
materiały z poprzednich zeszytów i ułożono z tego nową historię. Nie mnie to
oceniać, efekt w każdym razie jest bardzo dobry.
Tymczasem jak to w takich przypadkach bywa, różni artyści
oznaczają różny poziom warstwy graficznej i cześć można pochwalić, zaś część
już nie. Dla mnie ”Komercyjne samobójstwo” jedynie źle się zaczęło, ponieważ
ilustracje Kate Brown zupełnie mnie do siebie nie przekonały. W zasadzie
wszystkie rysowane przez nią postacie wyglądały paskudnie, zaś mimika leżała i
zwijała się z bólu, Spodziewam się jednak, że dla części z Was znacznie
większym ”problemem” będzie ostatni zeszyt tomu, którego ilustratorem był znany
z ”Island” czy ”Prophet” Brandon Graham. Artysta ten dysponuje
bardzo nietypowym stylem, bardzo mocno kreskówkowym, który znacznie różni się
od każdego z pozostałych rozdziałów tomu i jestem przekonany, że dla wielu
stanowić będzie minus tomu. Ja akurat należę do zwolenników Grahama i pragnę
przy okazji zwrócić uwagę na to, że Graham jako jedyny sam wstawia dymki i
literuje swoje plansze, co świadczy o odrobinkę wyższym poziomie wtajemniczenia
od reszty jego kolegów i koleżanek. Chciałbym jednak wyróżnić jeszcze jedno
nazwisko: Tula Lotay – dla mnie zdecydowanie najlepsza artystka, która wzięła
udział w tworzeniu materiału do tego tomu. Raz jeszcze przekonała mnie ona do
swoich niebanalnych umiejętności i swego czasu wprost nie mogłem się doczekać zapowiedzi jej
nowego projektu z Warrenem Ellisem. Będę brać go w ciemno chociażby dla samych
rysunków, kiedykolwiek by się nie ukazał. W 2019 roku na razie o nim cichutko :/
”Komercyjne samobójstwo”, podobnie jak poprzednie tomy,
zawiera dość sporą ilość dodatków. naliczyłem ich łącznie 24 strony, chociaż
zarazem trzeba od tego odliczyć kilka plansz, nazwijmy to umownie,
informacyjnych. Dostajemy zatem kilka jednostronicowych szortów w wykonaniu
McKelviego, kompletną galerię okładek wariantowych oraz kilka stron o
powstawaniu komiksu z autorskim komentarzem Gillena. Daje to możliwość spojrzeć
z jeszcze innej perspektywy na wysiłki autorów, a te, trzeba przyznać, są
naprawdę spore.
Wspomniałem już o tym nieco wcześniej, ale trzeci tom ”The
Wicked + The Divine” jest w zasadzie od początku do końca doskonały i
przywrócił mi wiarę w to, że Gillen tworzy tu najważniejsze i najlepsze dzieło
w swojej dotychczasowej karierze. Nie wycofuje swoich słów krytyki względem
poprzednich odsłon, ale za to z czystą przyjemnością polecam sięgnąć po ten
tom, któremu wystawiam przy okazji bardzo wysoką ocenę.
"The Wicked + The Divine #3: Komercyjne samobójstwo" do kupienia w sklepie Mucha Comics
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz