wtorek, 17 grudnia 2019

Top 5 #79 - Przybij Piątkę Komiksowi 2019

Na dobry początek, zacytuję Łukasza Chmielewskiego z Alei Komiksu:

"To już piąta edycja "Przybij piątkę komiksowi", czyli zabawy w polecenia fajnych komiksów do przeczytania. Boże Narodzenie tuż tuż, więc i okazja idealna, żeby polecić pięć komiksów godnych uwagi i wskazać pięć osób, żeby podały dalej.

Zasady są proste. Należy podać pięć tytułów komiksów i wskazać pięć osób, które mają zrobić to samo. Wybieramy komiksy wydane między grudniem 2018 roku a grudniem 2019 roku. Jest duża szansa, że łatwo będzie je kupić. Podajemy zdanie-dwa uzasadnienia wyboru. Róbcie to na swoich stronach www, FB, TT itd., tagując #przybij5komiksowi. Dzięki tagom będzie można zebrać typy i zrobić zestawienie najczęściej polecanych.
"

Nie ukrywam, że cieszyłem się w ubiegłym roku, gdy nikt mnie nie nominował (albo przynajmniej skutecznie to zignorowałem), ponieważ powiedzmy sobie szczerze: pięć? PIĘĆ??? Przy takiej ilości doskonałych tytułów jakie wychodzą w naszym kraju? No ale ok, podejmuję rękawice. Podzieliłem sobie ową piątkę na tyle samo mocno umownych kategorii, a także postanowiłem, że pod uwagę wezmę komiksy, które we wskazanym okresie pojawiły się ze swoimi pierwszymi tomami lub stanowiły tak zwany "jednostrzałowiec".
5. Dla nastoletniej komiksiary
Cykl UWAGA GIGANTY! (wyd. Jaguar)
Wydawnictwo Jaguar dopiero w tym roku zdecydowało się mocniej wejść w komiksy i po przeczytaniu większości z nich ("Głowa do góry, Sunny" czy "Najlepsze Przyjaciółki") stwierdzam, że grupę docelową obrano sobie dziewczęta w wieku około 12-15 lat i absolutnie nie mam z tym problemu. Zwłaszcza, że dzięki temu dostaliśmy już trzy tomy przeuroczej i ciepłej rodzinnej opowieści o Claudette, Gastonie i Marie oraz kolejnych stworzeniach, które muszą sobie radzić z tą trójką nastoletnich chwatów.
4. Dla nastoletniego komiksiarza
KRAINA RUIN: OKO ZA OKO (wyd. KBOOM)
Jeśli wasze potomstwo/rodzeństwo nie boi się sporej ilości tekstu, to wydawnictwo KBOOM podsunęło bardzo fajny komiks fantasy. O ile wspomniane wyżej "Uwaga Giganty!" stawia mocniej na wątki rodzinne, przyjaźń i czynienie dobra, co w mojej ocenie jednak nieco mocniej celuje w młode dziewczęta, tak tutaj już znacznie więcej akcji, pojedynków i wybuchów. Oba tytuły jednak niosą porównywalną ilość dobrej zabawy.
3. Dla dorosłej komiksiary
MOJE LESBIJSKIE DOŚWIADCZENIA W WALCE Z SAMOTNOŚCIĄ (wyd. Studio JG)
Jak już wspomniałem, moje kategorie są bardzo umowne, ponieważ nie widzę najmniejszego problemu, by po tę mangę sięgnął mężczyzna i sporo z niej wyciągnął. Wczoraj wspominałem na blogu o rankingu stu najważniejszych komiksów minionej dekady według serwisu The Beat i owy tytuł się na niej znalazł. Zasłużenie, moim zdaniem.
2. Dla dorosłego komiksiarza
THE GOON: KOLEKCJA tomy 1-3 (wyd. Non Stop Comics)
Pierwszy tom pojawił się na półkach w grudniu 2018 roku, więc się załapał. Długo czekaliśmy, by ktoś przejął ten tytuł po Taurusie, ale w końcu się udało i otrzymaliśmy kawał rewelacyjnego komiksu. Eric Powell z wyczuciem miesza gatunkami, buduje świetne postacie i kreuje wyśmienite fabuły. Do tego masakruje (w pozytywny sposób) czytelnika rysunkami, co rusz zmieniając swój styl i idealnie odnajdując się w każdym z nich. Cudo <3
1. Dla absolutnie każdego komiksiarza
BARDZO DZIKA OPOWIEŚĆ tom 1 (wyd. Kultura Gniewu)
Bo pokochałem ten komiks za totalnie wszystko i czytać może go dosłownie każdy. Tak, niby jest to pozycja z linii dla młodszych czytelników, lecz nie dajcie się zwieść - dorośli również świetnie będą się przy tej pozycji bawić. A i może jakaś nauka zostanie przez nich wyciągnięta?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz